Sabtu, 8 Mac 2008

kaum INDIA kena usaha kuat lagi

MIC tenggelam dalam tsunami politik

09/03/2008 4:12am

KUALA LUMPUR 9 Mac – Pilihan Raya Umum 2008 mencatat sejarah hitam bagi MIC apabila presiden, timbalan presiden dan dua naib presidennya kalah dalam pertandingan.

Berbanding kemenangan 100 peratus yang dicatatnya pada pilihan raya umum 2004, pada pilihan raya kali, parti berasaskan kaum India itu hanya memenangi tiga daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya.

Keputusan setakat ini menunjukkan parti itu kalah semua kerusi yang ditandinginya di Pulau Pinang, Perak dan Selangor, tetapi memenangi empat kerusi di Johor.

Presidennya, Datuk Seri S. Samy Vellu, yang memimpin parti itu sejak sekian lama, kalah di Sungai Siput, yang menjadi kubunya sejak 1974.

Bagaimanapun, setiasuaha agung parti itu Datuk S. Subramaniam dan seorang lagi calonnya S.K. Devamany terselamat dalam tsunami politik yang melanda MIC, apabila masing-masing berjaya memenangi kerusi Parlimen Segamat dan Cameron Highlands.

Ketua Penerangan MIC Datuk M. Saravanan pula terselamat daripada bencana itu apabila menang kerusi Parlimen Tapah.

Timbalan presiden parti itu, Datuk G. Palanivel juga tumbang di Hulu Selangor manakala naib presidennya Datuk S. Sothinanthan kalah di kawasan Parlimen Teluk Kemang.

Seorang lagi naib presiden MIC Datuk S. Veerasingam, yang berpindah daripada kerusi Parlimen Tapah ke Sungkai, juga kalah.

Ketua Pemuda MIC, Datuk S.A. Vigneswaran turut menjadi korban apabila kalah bagi kerusi Parlimen Kota Raja, manakala Ketua Wanita MIC mengalami nasib serupa di Kapar.

Di Subang, muka baru S. Murugesan juga kecundang dalam cubaan pertamanya untuk menjadi wakil rakyat. - Bernama

Tiada ulasan :